Je hebt geen visitekaartje. Geen website. Geen KvK-nummer. Maar je hebt wel een oog. En soms, vaker dan je denkt, maak jij de foto die de professional had willen maken. Dat is geen toeval. Dat is wat er gebeurt als je fotografeert puur omdat je het wil, zonder de druk van een deadline, een klant of een rekening die betaald moet worden. Vrijheid maakt iets los.
De professional heeft iets wat jij niet hebt: een opdracht. En jij hebt iets wat hij soms kwijt is: de lol. Niet omdat professionals geen passie meer hebben, maar omdat geld, verwachtingen en klanten nu eenmaal meespelen. Jij stapt naar buiten omdat je ernaar uitkijkt. Dat zie je terug in je foto’s. Dus stop met sorry zeggen voor je camera, je lens of je gebrek aan diploma. Je fotografievrienden Niels en Michiel zeggen het gewoon: jij doet het hartstikke goed.


