Bekijk deze zomerspecial van 30 Minuten Sluitertijd op YouTube:
Soms zit het mooiste juist in wat níet scherp is. In deze aflevering praten je fotografievrienden Niels en Michiel over creatieve onscherpte. Over beweging, vervaging, sfeer. Over wat het betekent als je besluit dat het niet allemaal scherp hoeft te zijn.
We hebben het over loslaten, durven experimenteren en het verschil tussen technisch en gevoelsmatig fotograferen. Want uiteindelijk: wie bepaalt eigenlijk wat ‘perfect’ is?
☀️ Speciale zomeraanbieding van Photofacts!
Om je creativiteit een extra boost te geven: deze zomer krijg je via Photofacts toegang tot álle 100+ cursussen – van macro tot portret, van nabewerking tot experiment. En natuurlijk Michiels cursus straatfotografie.
Als bonus krijg je ook nog de Straatfotobijbel én de Zwartwitbijbel. Samen met de cursussen normaal €239 – nu tijdelijk voor €99. Speciaal voor luisteraars van 30 Minuten Sluitertijd. https://photofactsacademy.nl/30ms
We namen deze aflevering met publiek op in het weekend van 21-22 juni, live op de Fotofair 2025.
📺 Help Niels naar de 100.000 volgers op YouTube
📸 Ga mee met Michiel naar Praag, Londen of Antwerpen
CHECK ONZE 30MS SPOTIFY PLAYLIST
→ Gewoon een selectie nummers die wij lekker vinden. Omdat het kan. Stuur gerust jouw suggesties door!
Gezichten van Gouda, de video
Kijk hier hoe Niels zijn project de Gezichten van Gouda opeens een fantastische buitenlucht expositie is geworden. En ga zeker eens kijken in de Jeruzalemstraat in Gouda!
Bekijk de video hier
De Wet van de Straat
Samen met Charlotte Meindersma schreef Michiel de wettelijke regels van de straatfotografie op, op een begrijpelijke, verhalende manier.
Koop het e-book hier
COLORWOOD en PHOTOFACTS
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Colorwood, Sony en Photofacts.
Colorwood – de winkel voor professionele fotografen
Sony – het cameramerk voor de veeleisende fotograaf
Website: colorwood.nl
Insta: @colorwoodphoto
Sony: sony.nl
Photofacts Academy – jouw to-go-to plek voor online fotografiecursussen.Photofacts Academy photofactsacademy.nl
Photofacts artikelen photofacts.nl
De Fotobijbels (boeken) fotobijbels.nl
Steun & promoot jouw favoriete podcast, bezoek onze shop voor shirts, polo’s, petten en mokken: 30minutensluitertijd.nl/shop/!
Bekijk of luister deze fotografiepodcast op Spotify:
Scherpte is overrated
Vraag aan een beginnende fotograaf wat hij wil leren, en grote kans dat “alles scherp krijgen” hoog op het lijstje staat. Vraag aan een ervaren fotograaf waar hij het meeste op uitgekeken is… juist. Dat alles maar altijd scherp moet zijn. Alsof scherpte de maatstaf is voor kwaliteit. Voor perfectie. Voor geslaagd.
Maar hier komt het eerlijke antwoord: scherpe foto’s zijn vaak saai. Of nou ja – veilig. Voor de hand liggend. Zonder rafelranden. En juist die randen maken het interessant.
Onscherp is niet fout. Het is keuze.
Onscherpte wordt vaak gezien als een fout. Bewogen, mislukt, jammer. Maar zodra je besluit dat het express is – zodra je kiest voor beweging, voor vervaging, voor suggestie – verandert alles. Dan is het geen fout meer. Dan is het stijl. En stijl is persoonlijk. Stijl is wat je werk karakter geeft.
Het is het verschil tussen registreren en interpreteren.
Emotie zit zelden in perfectie
Scherpte laat zien. Onscherpte laat voelen. Denk maar aan hoe je kijkt als je net wakker wordt. Of als je beweegt. Of als je een herinnering probeert terug te halen. Het leven zelf is zelden haarscherp. Waarom zouden je foto’s dat dan wél moeten zijn?
Beelden die een beetje schuren – waar iets in beweegt, vervaagt, zweeft – nodigen uit. Ze dwingen je om iets af te maken in je hoofd. En juist dat maakt ze spannend.
Onscherpte vraagt lef
Durven onscherp te werken, is durven loslaten. Niet elke pixel onder controle. Niet elk detail tot op de komma scherp. En dat is eng. Zeker als je publiek (of je opdrachtgever, of je moeder) vraagt: “Is deze mislukt?”
Maar hoe vaker je ervoor kiest, hoe meer je leert zien wat het doet. Hoe je sfeer creëert. Beweging suggereert. Of juist rust. Onscherpte is niet slordig. Het is precies – alleen niet technisch. Maar gevoelsmatig.
Wat wil je eigenlijk laten zien?
De hamvraag bij elke foto is: waar gaat het om? Wat wil je dat iemand voelt of meeneemt? En past haarscherp daar wel bij? Soms wel. Vaak niet. Zeker in straatfotografie, portret, documentaire werk of persoonlijke projecten is het juist krachtig om iets te laten vervloeien. Een gezicht half uit focus. Een schim die beweegt. Een scène die even niet precies te duiden is.
Die beelden blijven vaak hangen. Omdat ze iets loslaten. En jou uitnodigen om zelf te kijken.
Technisch perfect is geen doel
Natuurlijk is het goed om je techniek te beheersen. Om te wéten hoe je iets scherp krijgt. Maar laat dat een middel zijn, geen doel. De mooiste foto’s raken niet omdat ze scherp zijn. Ze raken omdat ze iets doen. En of dat nou met een 50mm op f/1.2 is, of met een bewegende telefoon in de regen… maakt echt niet uit.
Zolang jij maar voelt wat je probeert te vertellen.
Tot slot
Dus nee – scherpte is niet de heilige graal. Het is één optie. Eén gereedschap. En soms niet eens het juiste. Durf te spelen met wat vaag is. Met wat beweegt. Met wat niet direct klopt. Want daar, precies daar, begint het interessante deel van je fotografie.
En laat die opmerking “deze is niet helemaal scherp hè?” lekker langs je af glijden. Jij weet beter. Jij koos ervoor. Omdat je durft. Omdat je kijkt. En omdat jij weet: scherpte is overrated.
Tot de volgende.