Bekijk deze aflevering van 30 Minuten Sluitertijd op YouTube:
Zeg wijn, kaas en analoge fotografie en wij zijn erbij. Wat een comeback maakt dat spul! Waar je eerst nog werd uitgelachen met je rolletje Kodak Gold, sta je nu ineens in het coolste hoekje van de fotoclub. In deze aflevering duiken we in de wereld van film, van het eindeloos turen naar je lichtmeter tot het zalige moment dat je eindelijk die gescande negatieven in je inbox krijgt. Retro? Ja. Maar ook retevet.
En je weet: wij houden wel van een beetje vertraging. Van bewust kiezen, beter kijken, en niet twintig keer op dat knopje rammen. Dus analoog fotograferen? Dat is geen trend, dat is een levensstijl. We hebben het over oude camera’s, nieuwe liefde voor korrel, en waarom we weer willen wachten op foto’s. Michiel is tegenwoordig bijvoorbeeld veel op pad met een Canon MC – een wat? Juist.
🚨 Wil jij de Compositiebijbel van Photofacts winnen? Luister dan naar deze aflevering en doe mee aan onze weggeefactie. Echt een must-have als je beter wil leren kijken! En check sowieso even fotobijbels.nl voor alle titels.
Het is weer maandagochtend. Je ogen halfopen, koffie nog niet doorgelopen, en ineens zitten je fotografievrienden Niels en Michiel weer in je oor te tetteren over diafragma’s, filmrolletjes en compositie. Lekker wakker worden. We praten over scherpte, onscherpte en alles daartussen. Want hey, wie wil er nou niet een beetje korrel in z’n leven op maandagochtend? Gooi die digitale ruis maar aan de kant, het is tijd voor 30 Minuten Sluitertijd!
📸 Ga mee met Michiel naar Parijs | fotografieworkshop nog 2 plekken
🚨 Help Niels naar de 100.000 volgers op YouTube!
Opening opluchtexpositie Niels’ Gezichten van Gouda
→ Vanaf 3 mei in de Jeruzalemstraat Gouda. DM Niels gerust voor meer informatie.
📣 Shoutout van de week gaat naar Denise Woerdman!
🎙️ Shoutout van de week gaat naar Denise Woerdman van Fotolab Kieke. Wat een energie en visie heeft zij! Michiel had een inspirerende coachingsessie bij haar over het verkopen van fotoprints. Denise weet precies hoe je jouw werk met trots én succes aan de man of vrouw brengt.
Websites: denisewoerdman.com en fotolabkiekie.com
Instagram: @deniseartbusiness
Ook in deze aflevering: CameraNu Experience Days, Canon MC, Tom Vogels, GFX100RF, Faizal Westcott, Peter Coulson, Hasselblad, Workshop Parijs.
COLORWOOD en PHOTOFACTS
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Colorwood, Sony en Photofacts.
Colorwood – de winkel voor professionele fotografen
Sony – het cameramerk voor de veeleisende fotograaf
Website: https://www.colorwood.nl
Insta: https://www.instagram.com/colorwoodphoto
Sony: https://www.sony.nl
Photofacts Academy – jouw to-go-to plek voor online fotografiecursussen.Photofacts Academy https://photofactsacademy.nl/
Photofacts artikelen https://www.photofacts.nl/
De Fotobijbels (boeken) https://fotobijbels.nl/
Steun & promoot jouw favoriete podcast, bezoek onze shop voor shirts, polo’s, petten en mokken: 30minutensluitertijd.nl/shop/!
Bekijk of luister deze fotografiepodcast op Spotify:
Analoge fotografie
Waarom analoge fotografie nu belangrijker is dan ooit
We leven in een tijd waarin alles snel moet. Sneller nog, als het even kan. Je telefoon trilt. Je inbox stroomt vol. De boodschappen moeten nog. Je hoofd doet ondertussen z’n best om boven water te blijven. In die maalstroom van prikkels en verplichtingen is het lastig om stil te staan. Laat staan om echt te kijken. Precies daar biedt analoge fotografie een tegenwicht.
Vertragen om beter te zien
Een rolletje in je camera dwingt je om te vertragen. Je denkt na. Over het licht. De compositie. Het moment. Niet 200 foto’s van één scène, maar één kans. Eén klik. Dat maakt iets los. Je gaat anders kijken. Met meer aandacht. En dat merk je, niet alleen in je foto’s, maar ook in jezelf.
De vertraging zit niet alleen in het maken van de foto, maar ook in het wachten. Je moet het rolletje eerst volschieten, dan wegbrengen. Wachten op de scans of prints. Dat is soms frustrerend en heerlijk tegelijk. Want terwijl je wacht, groeit de nieuwsgierigheid. De waarde van die ene foto stijgt. Je kunt ‘m niet direct even swipen of wissen. En dat doet iets met je beleving.
Geen preview. Geen delete. Wel focus.
Het ontbreken van direct resultaat geeft rust. Gek eigenlijk, in een wereld waar alles ‘on demand’ is. Bij analoge fotografie is er geen schermpje dat je vertelt of het goed was. Je weet het niet. Je moet vertrouwen op je gevoel. Op je ervaring. Op het moment.
Juist dat maakt analoog fotograferen zo waardevol. Je bent gefocust. Je denkt beter na over wat je doet. Minder afleiding. Meer intentie. De camera wordt geen verlengstuk van je impuls, maar van je aandacht.
De schoonheid van imperfectie
Digitale fotografie nodigt uit tot perfectionisme. Alles is te corrigeren. Te bewerken. Te optimaliseren. Met een analoge camera accepteer je sneller wat er is. Een foutje? Misschien wel precies datgene wat de foto kracht geeft. Een lichtlek. Een onscherp randje. Het hoort erbij. Het ís de foto.
In een tijd waarin alles gladgestreken lijkt te moeten zijn, voelt dat als ademhalen. Je maakt beelden die niet gepolijst zijn, maar echt. Die iets vertellen. Over wat je zag. Wat je voelde. Zonder filter.
Een ritueel dat blijft hangen
Een rolletje kiezen. De camera laden. Weten dat je maar 24 of 36 pogingen hebt. Het zijn allemaal handelingen die je terugbrengen naar de essentie. Naar de kern van fotografie: kijken. Wachten. Kiezen. En misschien nog wel belangrijker: loslaten.
Want analoog fotograferen leer je ook om te accepteren. Niet alles is maakbaar. Niet elke foto is perfect. Maar juist in dat besef zit vrijheid. Je hoeft niet altijd te presteren. Je mag gewoon zijn. Met een camera. In een moment.
Waarom het nu zo goed voelt
Juist in deze drukke tijd is die vertraging welkom. Misschien zelfs noodzakelijk. Analoog fotograferen is een vorm van zelfzorg geworden. Geen zweverig gedoe, maar gewoon: je hoofd leeg maken door te focussen op iets simpels. Iets tastbaars. En nee, het is niet per se beter dan digitaal. Maar het is wel anders. En die afwisseling doet iets. Met je fotografie én met jou.
Tot slot
Analoge fotografie is geen vlucht uit de realiteit. Het is een manier om die realiteit intenser te beleven, bewuster, met minder haast. Het is geen nostalgie, maar een keuze voor rust en aandacht. Voor een trager tempo dat beter bij ons past dan we misschien durven toe te geven.
Wie weet, misschien is dat wel het echte voordeel van een rolletje: dat het je weer even laat voelen waarom je ooit bent gaan fotograferen.
Tot de volgende!