Bekijk deze aflevering van 30 Minuten Sluitertijd op YouTube:
Hobbyfotograaf? Professionele fotograaf? Amateur, beginner, landschap, portret, vakantiekiekjes? Eigenlijk maakt het geen bal uit wat voor een fotograaf je bent. Als je je werk publiceert op je website, Instagram, Flickr, Fotoapp, Flashes of Facebook dan heb je een doelgroep. Je zet die dingen niet voor jezelf online, toch?
Ach, en misschien vind je het gewoon leuk om je foto’s te laten zien en boeit het je allemaal niet eens zo heel erg. Maar denk er eens over na: voor wie maak je die foto’s? Er zijn niet zo heel veel fotografen als Vivian Maier die foto’s maken voor het proces en dan de rolletjes in een doos stoppen, toch? Niels en Michiel denken 30 minuten hardop!
🚨 Wil jij het boek de Photofacts Compositiebijbel winnen, luister dan vooral de podcast en doe mee!
Koffiepad in je Senseo! Pak een bak koffie of thee en plof op de bank, je autostoel of start rustig je computer op en schuif aan bij je fotografievrienden Niels en Michiel voor een verse aflevering van 30 Minuten Sluitertijd.
📸 Meld je nu aan voor de volgende workshop van Michiel
🚨 Help Niels naar de 100.000 volgers op YouTube!
📣 Shoutout naar Rob Hornstra
Rob is een Nederlandse documentairefotograaf die o.m. The Sochi Project maakte, over de sociale en politieke veranderingen in Rusland rondom de Olympische Spelen van 2014. Daarnaast werkt hij aan The Europeans, een langlopend project waarin hij het hedendaagse Europese leven vastlegt.
Website: robhornstra.com
Bluesky: @theeuropeans.bsky.social
Ook in deze aflevering: Metal Business Club, Kaat Celis van De Donkere Kamer Podcast.
COLORWOOD en PHOTOFACTS
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Colorwood, Sony en Photofacts.
Colorwood – de winkel voor professionele fotografen
Sony – het cameramerk voor de veeleisende fotograaf
Website: https://www.colorwood.nl
Insta: https://www.instagram.com/colorwoodphoto
Sony: https://www.sony.nl
Photofacts Academy – jouw to-go-to plek voor online fotografiecursussen.Photofacts Academy https://photofactsacademy.nl/
Photofacts artikelen https://www.photofacts.nl/
De Fotobijbels (boeken) https://fotobijbels.nl/
Steun & promoot jouw favoriete podcast, bezoek onze shop voor shirts, polo’s, petten en mokken: 30minutensluitertijd.nl/shop/!
Bekijk of luister deze fotografiepodcast op Spotify:
Wat is jouw ideale doelgroep?
We hebben even zitten sparren met chatgpt. Doel: een kort framework maken zodat jij simpel aan de hand van een vragenlijst jouw doelgroep kunt bepalen. Chatgpt is soms wat eigenwijs, dus we hebben hem eens flink aan de tand gevoeld. Schrijven en herschrijven.
1. Wie wil je fotograferen?
Denk na over de mensen die je graag voor je camera hebt. Zijn het:
- Mensen die diepere portretten willen?
- Liefhebbers van documentairefotografie?
- Bedrijven die sterke beelden nodig hebben?
Wees zo specifiek mogelijk.
2. Wat maakt jouw stijl uniek?
Vraag jezelf af:
- Hoe zou iemand jouw foto’s beschrijven?
- Wat voelen mensen als ze jouw werk zien?
- Wat maakt jou anders dan andere fotografen?
Schrijf dit in één of twee zinnen op.
3. Waar bevinden je ideale klanten zich?
Bedenk waar jouw doelgroep te vinden is:
- Online (Instagram, LinkedIn, specifieke fotografiefora)?
- Offline (kunstgaleries, beurzen, netwerkevenementen)?
Ga naar plekken waar zij al zijn.
4. Wat lost jouw fotografie op?
Mensen kopen geen foto’s, ze kopen een gevoel of oplossing. Denk na over:
- Wat jouw foto’s voor hen betekenen (bijvoorbeeld: een tijdloos portret, een sterk beeld voor hun merk).
- Welke emotie jij overbrengt met je werk.
5. Test en verfijn
Je hoeft het niet in één keer goed te hebben. Probeer dingen uit:
- Deel verschillende soorten foto’s en kijk welke het beste aanslaan.
- Vraag mensen waarom ze jouw werk waarderen.
- Pas je aanpak aan op basis van feedback.
Door deze vijf stappen te volgen, ontdek je wie jouw doelgroep is en hoe je ze kunt bereiken. Zo trek je klanten aan die echt bij je passen. Succes!
Tot de volgende!