Ga naar de inhoud

Fotografen zijn VEROORDEELD tot social media

  • door

Bekijk deze aflevering van 30 Minuten Sluitertijd op YouTube:

Het is heel simpel: als jij als fotograaf ergens wilt komen, of hoopt dat zoveel mogelijk mensen je foto’s zien, dan MOET je als fotograaf wel aan de slag met social media. Instagram en TikTok beheersen de hedendaagse marketing en zonder is het roepen in de woestijn. TOCH?

In deze kerstaflevering duiken Niels en Michiel in de wereld van social media. Is het echt zo nuttig, is het echt zo verplicht? Of maken we mekaar allemaal helemaal gek met onterechte verwachtingen die ontstaan door groei in volgers die nooit iets bij je gaan kopen, die nooit gaan reageren?

🚨 Wil jij het boek de Photofacts Flitsbijbel winnen, luister dan vooral de podcast en doe mee!

De kerstboom staat al aan, en gelukkig hoef je vandaag de auto niet te krabben. De geur van koffie komt al uit de keuken en je hoort in de gang de krant op de mat vallen. Maar eerst 30 Minuten Sluitertijd! Je wekelijkse dosis fotografie. Tot de volgende!

🎄 EEN HEEL VROLIJK KERSTFEEST. GENIET! 🥂

📸 Zelf aan de slag met Straatfotografie?
🚨 Help Niels naar de 100K volgers op YouTube!

📣 Shoutout naar Over Fotografie Gesproken

Het Nederlandse fotografiepodcast landschap bestaat uit incidentele afleveringen, reeds opgegeven probeersels en natuurlijk 30 Minuten Sluitertijd. Omdat we zelf ook graag fotohgrafiepodcasts luisteren heel graag een shoutout naar Over Fotografie Gesproken van Tom Vogels – gaat dat luisteren!

Website: overfotografiegesproken.nl 
Insta: @overfotografiegesproken 

Ook in deze aflevering: Gosse Bouma (@gosse_bouma), 1.000 echte fans, YouTube, Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat, TikTok etc etc.


💛 Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Photofacts Academy, jouw to-go-to plek voor online fotografiecursussen. Meer dan 100 cursussen over Lightroom, Photoshop en fotografie door 40+ topfotografen!

Photofacts Academy photofactsacademy.nl
Photofacts artikelen photofacts.nl 
De Fotobijbels (boeken) fotobijbels.nl


Steun & promoot jouw favoriete podcast, bezoek onze shop voor shirts, polo’s, petten en mokken: 30minutensluitertijd.nl/shop/!

Bekijk of luister deze fotografiepodcast op Spotify:

1.000 échte fans van Kevin Kelly

Kevin Kelly’s essay “1,000 True Fans” benadrukt dat creatieve makers geen miljoenen fans nodig hebben om een succesvol en duurzaam inkomen te verdienen. Met slechts 1.000 ware fans – mensen die bereid zijn alles te kopen wat je creëert en direct financieel te ondersteunen – kan je een stabiel inkomen genereren. Als elke ware fan jaarlijks gemiddeld $100 aan je werk uitgeeft, komt dat neer op $100.000 per jaar. Dankzij moderne technologieën, zoals sociale media, crowdfunding en online platforms, kunnen makers eenvoudiger een directe relatie met hun fans onderhouden en hun werk zonder tussenpersonen aanbieden.

Voorbeeld 1: Muzikant

Een onafhankelijke muzikant kan bijvoorbeeld elk jaar een nieuw album uitbrengen, merchandise verkopen en kleine intieme optredens organiseren. Stel dat ze 1.000 ware fans hebben die elk jaar $100 uitgeven aan concerttickets, albums en t-shirts, dan verdient de muzikant $100.000 per jaar zonder afhankelijk te zijn van grote platenlabels of mainstream media.

Voorbeeld 2: Illustrator of fotograaf

Een illustrator of fotograaf kan elk jaar een exclusieve kalender, kunstprints of boeken uitbrengen. Met behulp van platforms zoals Patreon of Etsy kunnen zij rechtstreeks hun creaties aan fans aanbieden. Als 1.000 ware fans bereid zijn jaarlijks $100 uit te geven aan deze producten, kunnen zij hun carrière onafhankelijk en duurzaam financieren.

Deze aanpak benadrukt dat succes draait om het opbouwen van een sterke, directe band met een nichepubliek in plaats van massale bekendheid. In al deze dingen speelt een actieve social media presence een rol, zeker in deze tijd. En ook in jouw social media kun je door hashtags, captions en/of advertenties enorm focussen op jouw 1.000 echte fans. Veel succes!

Deels met dank aan chatgpt voor de korte samenvatting en voorbeelden.