Bekijk deze aflevering van 30 Minuten Sluitertijd op YouTube:
Hans Vermeulen vroeg ons om eens ons licht te schijnen op het grote mysterie van de megapixels. Hoe meer, hoe beter, toch? Of is dat een wedstrijd ver-plassen van de grote cameramerken en hebben we de sweet spot allang bereikt?
Niels en Michiel vinden het het hunne van. De ene keer is die grote hoeveelheid megapixels een zegen, maar soms is het eigenlijk maar een vloek. Is het de discussie eigenlijk wel waard? Of moet je gewoon een camera kopen en aan de slag gaan?
Een beetje technisch, maar wel lekker. Laatst zei iemand: “Het maakt niet uit waar jullie over praten, ik word elke keer vrolijk van jullie podcast.” En daar doen we het potverdikkeme voor!
Toen deze podcast online kwam, had Michiel net gehoord dat de stofomslag van zijn boek The Observer nog niet klaar was. Naar alle waarschijnlijkheid komt het boek in plaats van vandaag een weekje later uit!
🚨 Help Niels naar de 100K volgers op YouTube!
📣 Shoutout naar Ilvy Njiokiktjien
We hebben een kwartier op haar naam geoefend, en denken dat we hem nog steeds niet goed uitspreken, maar wat maakt Ilvy Njiokiktjien een fantastische beelden. World Press Photo, Zilveren Camera, de allereerste Fotograaf des Vaderlands (2013). Haar werk spreekt voor zich.
Website: ilvynjiokiktjien.com/
Instagram: @ilvynjio
Ook in deze aflevering: Digicams, CCD / CMOS, gear acquisition syndrome, Ricoh GR4, Leica D-Lux 4, Octavian Carare (instagram), Fujifilm GFX, Michael Graste (instagram), Bastiaan Woud (instagram), Michiels straatfotografie workshops.
💛 Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Colorwood en opgenomen met fantastische Sony camera’s.
Colorwood, dé winkel voor professionele fotografen:
Website: colorwood.nl
Insta: @colorwoodphoto
Sony: sony.nl
Steun & promoot jouw favoriete podcast, bezoek onze shop voor shirts, polo’s, petten en mokken: 30minutensluitertijd.nl/shop/!
Bekijk of luister deze fotografiepodcast op Spotify:
Megapixels?
Een megapixel staat voor één miljoen pixels en verwijst naar de resolutie van een camerasensor. Hoe meer megapixels, hoe meer details de camera kan vastleggen.
Eerste digitale camera’s:
De eerste commerciële digitale camera’s hadden een zeer lage resolutie in vergelijking met moderne standaarden. Hier zijn enkele voorbeelden:
- Logitech Fotoman (1990): 0,1 megapixels (376×240 pixels).
- Apple QuickTake 100 (1994): 0,3 megapixels (640×480 pixels).
- Nikon D1 (1999): 2,7 megapixels, een doorbraak in professionele digitale fotografie.
Camera met de meeste megapixels nu:
De Phase One XF IQ4 middenformaatcamera, uitgebracht in 2018, heeft momenteel een van de hoogste resoluties met 151 megapixels.
Enkele redenen waarom meer megapixels betere foto’s kan geven
- Meer detail bij vergrotingen: Hogere resoluties maken het mogelijk om grotere afdrukken te maken zonder verlies van details. Een foto van 100 MP heeft bijvoorbeeld veel meer detail voor grote posters dan een 12 MP-camera.
- Bijsnijden zonder kwaliteitsverlies: Met meer megapixels kun je een foto sterker bijsnijden en nog steeds een gedetailleerde afbeelding behouden. Bijvoorbeeld bij natuur- of sportfotografie waarbij je niet dichtbij kunt komen.
- Scherpe beelden bij hoge resolutie schermen: Met hoge megapixels zien foto’s er scherper uit op grote beeldschermen met een hoge resolutie, zoals 4K- of 8K-schermen.
Megapixels en low-light prestaties:
Het aantal megapixels heeft weinig invloed op de prestaties bij weinig licht. Hier had Michiel dus alleen een gevoel en licht de waarheid iets genuanceerder.Wat belangrijker is, is de pixelgrootte. Grotere pixels kunnen meer licht opvangen, wat leidt tot minder ruis en betere beelden in slechte lichtomstandigheden. Een sensor met veel megapixels maar kleine pixels presteert vaak slechter bij weinig licht dan een sensor met minder megapixels maar grotere pixels.
Pixelgrootte wordt bepaald door het aantal pixels op een sensor in combinatie met de grootte van de sensor zelf. Bij een gelijk aantal megapixels zullen Fullframe en Middenformaat grotere pixels hebben dan APS-C en Micro Four Thirds, wat resulteert in betere prestaties bij weinig licht en een beter dynamisch bereik. Micro Four Thirds heeft de kleinste pixels van deze formaten, wat voordelen heeft in termen van compacte apparatuur, maar nadelen in situaties met weinig licht.