Bekijk deze aflevering van 30 Minuten Sluitertijd op YouTube:
Photoshop, Lightroom, filters, AI… waar stopt het? In deze aflevering duiken je fotografievrienden Niels en Michiel in het grijze gebied van nabewerking. Is het altijd nodig? Hoe ver ga je? En wat kun je eigenlijk al in je camera doen?
We bespreken bewerken versus verbeteren, stijl versus overdaad, en hoe verwachtingen van klanten (of volgers) daar invloed op hebben. Soms zit de kracht in subtiele aanpassingen. Soms moet je gewoon niets doen. En soms is een preset gewoon even lekker makkelijk.
📘Deze week kun je de Lightroombijbel winnen – het boek dat je helpt om slim, subtiel en effectief te werken met nabewerking. Geen trucjes, maar inzicht. Luister de aflevering om te horen hoe je mee kunt doen. Alle fotobijbels vind je op https://fotobijbels.nl
We gaan weer beginnen. De koffie staat klaar, je foto’s staan op de schijf en je twijfels over bewerking misschien ook. Geen zorgen – je fotografievrienden op de maandagochtend praten je er wel doorheen. Want ook bewerken kan een feestje zijn. Of niet. Dat mag ook.
📣 Shoutout van de week gaat naar Ahmet Polat
Ahmet is een documentaire- en portretfotograaf, voormalig Fotograaf des Vaderlands. Zijn werk werd o.a. gepubliceerd in de New York Times en geëxposeerd in het Rijksmuseum.
Bekijk zijn werk op Instagram via @ahmetpolatphoto.
STRAATFOTOGRAFIE WORKSHOP
Op 14 en 15 november geeft Michiel een workshop straatfotografie in LONDEN. Denk afwisselende wandelingen, praktische tips en opdrachten en.. kerstmarkten.
Slechts 5 plaatsen beschikbaar!
Ook in deze podcast
Leestafel
Door het boek via onderstaande knop te bestellen, krijgen wij een kleine vergoeding en help je de podcast!
30 Minuten Sluitertijd is een podcast van Michiel Heijmans en Niels de Kemp
Michiel Heijmans
michielheijmans.com
@michielheijmans
Niels de Kemp
nielsdekemp.nl
@nielsdekemp
Colorwood, Sony en Photofacts
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Colorwood, Sony en Photofacts.
Colorwood – de winkel voor professionele en amateurfotografen
Sony – het cameramerk voor de veeleisende fotograaf
Website: colorwood.nl
Insta: @colorwoodphoto
Sony: sony.nl
Photofacts Academy – jouw to-go-to plek voor online fotografiecursussen.
Photofacts Academy photofactsacademy.nl
Photofacts artikelen photofacts.nl
De Fotobijbels (boeken) fotobijbels.nl
🛒 Steun & promoot jouw favoriete podcast, bezoek onze shop voor shirts, polo’s, petten en mokken: 30minutensluitertijd.nl/shop/
Bekijk of luister deze fotografiepodcast op Spotify:
De waarheid zit niet alleen in je RAW-bestand
Er zijn fotografen die zweren bij een ‘echte’ foto. Zó uit de camera. Zonder bewerking, zonder gedoe. En er zijn fotografen die nog liever een uur in Lightroom zitten dan op straat. En daartussen? Daar zit de rest van ons. We schuiven schuifjes, trekken wat highlights terug, geven wat contrast. Niet omdat we de waarheid willen manipuleren, maar omdat we proberen te vangen wat we écht zagen.
In deze aflevering praatten Niels en Michiel over de kunst (of de valkuil) van nabewerken. Wanneer versterk je een beeld? Wanneer poets je het dood? En is het erg om het mooier te maken dan het was?
De foto als uitgangspunt, niet als eindstation
Nabewerken is geen trucje. Het is een verlengde van je manier van kijken. Net als bij belichten, kadreren of kiezen wanneer je wél en juist níet afdrukt. De foto uit je camera is vaak nog maar de ruwe versie. En bewerken kan helpen om de sfeer terug te halen die jij op dat moment voelde. Vooral bij RAW-bestanden komt het beeld pas echt tot leven als je er iets mee doet.
Maar: hoe ver ga je? Moet elke foto haarscherp, ruisvrij en perfect uitgebalanceerd zijn? Of mag het juist wat rauwer? Wat rommeliger, wat echter?
Waar ligt jouw grens?
Iedere fotograaf heeft z’n eigen ethiek als het op bewerken aankomt. Sommigen gaan los met lagen, maskers en AI-toverkunsten. Anderen doen niet meer dan een klein zetje in kleur en contrast. Alles daartussen is oké, zolang je eerlijk bent over je intentie. Niet alles hoeft ‘documentair’ te zijn. Maar het moet wel kloppen met wat je wil vertellen.
Als je bijvoorbeeld in zwart-wit werkt, ben je ook al bezig met interpretatie. Net als wanneer je een filmprofiel gebruikt, of een preset. De grens ligt dus niet bij bewerking, maar bij wat het toevoegt.
Nabewerken als leerproces
Wat bewerken vooral kan zijn: leerzaam. Je ziet ineens waar je net mis zat met je belichting. Je ontdekt wat voor licht je prettig vindt. Welke kleuren je aanspreken. Welke uitsnede sterker werkt. Je traint jezelf in kijken. En ook in loslaten. Want niet alles is te redden. En dat is ook goed.
Het is fijn om te ontdekken wat voor beeld bij jou past. Welke stijl je wilt ontwikkelen. En hoe je software daarin als gereedschap gebruikt, niet als versiering.
Kies je workflow, niet die van een ander
Er is geen universeel antwoord op de vraag hoeveel je mag of moet bewerken. Maar het helpt om je eigen voorkeuren te leren kennen. Werk je snel? Of juist zorgvuldig? Wil je een vast ritueel, of elke keer iets nieuws proberen?
De ene fotograaf gebruikt Capture One, de ander Lightroom of VSCO of zelfs de camera zelf met aangepaste JPEG-profielen. Alles kan. Zolang jij maar weet waarom je doet wat je doet. Nabewerken wordt pas een vloek als je niet meer voelt waar je naartoe werkt.
En dan nog dit
Wees niet bang voor schuifjes. Maar laat je er ook niet in verliezen. Uiteindelijk draait fotografie om wat jij wil vertellen. Of je dat nou in de camera doet, of achteraf. Zolang het klopt met wie jij bent als fotograaf, zit je goed.
En hé, vergeet niet dat al je fotografievrienden weleens een schuifje te veel verslepen. Of een foto te glad trekken. Of, juist, besluiten om ‘m helemaal rauw te laten. Nabewerken is geen zonde. Het is een keuze. En die mag je elke keer opnieuw maken.
Gezichten van Gouda: Op zoek naar de Gouwenaar
Kijk hier hoe Niels zijn project de Gezichten van Gouda opeens een fantastische documentaire is geworden. En ga zeker eens kijken naar zijn expositie in de Jeruzalemstraat in Gouda!
Bekijk de video hier
De Wet van de Straat
Samen met Charlotte Meindersma schreef Michiel de wettelijke regels van de straatfotografie op, op een begrijpelijke, verhalende manier.
Koop het e-book hier