Bekijk deze aflevering van 30 Minuten Sluitertijd op YouTube:
Sluitertijd. Het klinkt zo technisch, maar het is misschien wel je meest poëtische knopje. In deze aflevering gaan we een laag dieper: niet over wat sluitertijd doet, maar wat je ermee kunt zeggen. Want dat ene bewuste moment van beweging – of juist verstilling – kan het verschil maken tussen een registratie en een beeld dat je raakt.
We hebben het over panning, intentional camera movement (ICM) en waarom een lange sluitertijd soms beter voelt dan scherpte tot in je tenen. Ook Alan Schaller’s nieuwe video over panning komt langs. Want dit soort keuzes maak je niet alleen met je hoofd, maar vooral met je buik. Vertragen. Bewust gebruiken. Durven bewegen. Sluitertijd is veel meer dan een technische instelling – het is een stijlmiddel, een gevoel, een statement.
Wanneer doen we die fotowandeling?
Zaterdag 5 juli, in Utrecht!
🚨 Deze week geven we de Landschapsbijbel weg!
Perfect als je jouw landschapsfoto’s meer diepgang en sfeer wilt meegeven. Wil je kans maken? Luister dan naar deze aflevering. Voor meer fotobijbels check https://fotobijbels.nl.
Het is weer maandag! De wereld beweegt, jij nog niet. Tijd om daarin mee te glijden. Met een slaperig hoofd en je eerste slok koffie luister je naar je fotografievrienden op de maandagochtend. We zetten je creativiteit aan. Niet met regeltjes, maar met ideeën. Dingen die je misschien al weet, maar nog nooit echt hebt gevoeld. Zoals sluitertijd. En waarom je die vanaf nu anders gaat inzetten.
📸 Ga mee met Michiel naar Parijs | fotografieworkshop laatste kans
🚨 Help Niels naar de 100.000 volgers op YouTube!
CHECK ONZE 30MS SPOTIFY PLAYLIST
→ Gewoon een selectie nummers die wij lekker vinden. Omdat het kan. Stuur gerust jouw suggesties door!
📣 Shoutout van de week gaat naar Marit van Ekelenburg!
Je kent vast haar Instagram account @macrobymarit. Haar macrofotografie laat een wereld op zich zien: dromerig, gelaagd en met een bijna schilderachtige sfeer. Marit laat zien hoe je met aandacht en geduld beelden maakt die verder gaan dan het zichtbare.
Instagram: @macrobymarit
Website: macrobymarit.nl
Ook in deze aflevering: Anniek Snoeijs (insta), Mike Muizenbelt (insta), Horton hears a who!
Gezichten van Gouda, de video
Kijk hier hoe Niels zijn project de Gezichten van Gouda opeens een buitenlucht expositie is geworden.
De Wet van de Straat
Samen met Charlotte Meindersma schreef Michiel de regels van de straatfotografie op, op een begrijpelijke, verhalende manier. Je vindt het e-book hier.
COLORWOOD en PHOTOFACTS
Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Colorwood, Sony en Photofacts.
Colorwood – de winkel voor professionele fotografen
Sony – het cameramerk voor de veeleisende fotograaf
Website: colorwood.nl
Insta: @colorwoodphoto
Sony: sony.nl
Photofacts Academy – jouw to-go-to plek voor online fotografiecursussen.Photofacts Academy photofactsacademy.nl
Photofacts artikelen photofacts.nl
De Fotobijbels (boeken) fotobijbels.nl
Steun & promoot jouw favoriete podcast, bezoek onze shop voor shirts, polo’s, petten en mokken: 30minutensluitertijd.nl/shop/!
Bekijk of luister deze fotografiepodcast op Spotify:
Alan Schaller’s panning video
Pierre T. Lambert over onscherpte
Panning?
Panning is een techniek in fotografie waarmee je een bewegend onderwerp scherp op de foto krijgt, terwijl de achtergrond juist bewogen en vaag wordt. Het resultaat? Je ziet snelheid. Je voelt beweging. En je krijgt een foto die meteen opvalt.
Hoe werkt het?
Je volgt het onderwerp met je camera terwijl je afdrukt. Stel: er fietst iemand langs. Jij houdt je camera op die fietser gericht en beweegt mee, in dezelfde richting en snelheid. Tijdens die beweging maak je de foto. Omdat jij meebeweegt met het onderwerp, blijft dat scherp – terwijl alles eromheen een soort streepvormige waas wordt. Dat is de achtergrond die “meebeweegt” in je foto.
Wat heb je nodig?
– Een beetje oefening
– Een langzamere sluitertijd (bijvoorbeeld 1/15 of 1/30 seconde)
– Een onderwerp dat beweegt (auto, fietser, hardloper, paard, hond, Canta)
– En geduld. Want panning vraagt timing en herhaling.
Het is leuk om te doen, ziet er spectaculair uit en het helpt je beter leren kijken én je sluitertijd bewust inzetten. Of je nou met je telefoon of je systeemcamera werkt – probeer het eens. Grote kans dat je er lol in krijgt
Eerste of tweede gordijn
Je camera heeft een sluiter die bestaat uit twee ‘gordijnen’. Als je op de knop drukt om een foto te maken, gebeurt het volgende:
- Het eerste gordijn schuift open – het licht komt op je sensor.
- Het tweede gordijn schuift daarna weer dicht – en je opname is klaar.
Als je een flitser gebruikt, moet die ergens tussen dat openen en sluiten afgaan. Wanneer dat gebeurt, maakt verschil.
Eerste gordijn
Bij eerste gordijn synchronisatie flitst je flitser meteen nadat het eerste gordijn open is gegaan. Dus:
- Flits aan het begin van de opname
- Daarna blijft de sluiter nog even open (bij lange sluitertijd)
- Daardoor zie je soms bewegingsstrepen voor het onderwerp
Voorbeeld: Je fotografeert iemand met een lichtje die voorbijrent van links naar rechts. Bij eerste gordijn zie je eerst de persoon (scherp door de flits), en daarvoor een lichtstreep die volgt – alsof de beweging naar voren loopt. Dat voelt soms onnatuurlijk.
Tweede gordijn
Bij tweede gordijn synchronisatie flitst de flitser pas net vóór het tweede gordijn dichtgaat. Dus:
- Eerst is het donker of alleen omgevingslicht
- Je ziet eventuele beweging of lichtsporen ontstaan
- En vlak voor de sluiter sluit komt de flits – onderwerp wordt scherp vastgelegd
Resultaat: Beweging achter je onderwerp, wat natuurlijker aanvoelt. De streepjes lopen mee met de richting van de beweging. Het lijkt dus alsof je écht snelheid hebt gevangen.
Wanneer gebruik je wat?
- Eerste gordijn: goed bij snelle actie of als je flitst bij daglicht (dan zie je die bewegingssporen toch niet).
- Tweede gordijn: tof bij creatieve avondfotografie, of als je lichtsporen of beweging juist wilt vastleggen.
Samengevat Eerste gordijn flitst meteen aan het begin, tweede gordijn flitst pas aan het eind van je opname – en dat verschil zie je terug in hoe beweging eruitziet op je foto.