Bekijk deze aflevering van 30 Minuten Sluitertijd op YouTube:
Nee, ga jij lekker in een sneeuwstorm je lenzen wisselen? Dus een zoomlens is veel beter. Maar die zeer open diafragma van de prime is natuurlijk wel fantastisch bij slecht licht. Eindeloze discussie? Nee hoor. Je fotografievrienden Niels en Michiel lossen heel dat dilemma voor je in 30 op. Nou, grotendeels dan. Ze hebben er in ieder geval een mening over, en bespreken situaties waarin die prime of zoomlens de voorkeur heeft.
Ook hebben ze het over waar je het beste mee kunt beginnen als startende fotograaf, en bespreken ze kort de kitlens die jij bij je camera hebt gekregen. Gelijk op Marktplaats, dat ding, of toch eerst maar eens mee gaan fotograferen?
Deze maandag zoomen Niels en misschien in op vaste lenzen. En zoomlenzen. Pak snel die bak koffie of thee, plof neer op de bank of stel je werk nog even uit. De maandag begin je met 30 Minuten Sluitertijd!
📸 Zelf aan de slag met Straatfotografie?
🚨 Help Niels naar de 100K volgers op YouTube!
📣 Shoutout naar Carl de Keyzer
Carl De Keyzer is een Belgische fotograaf en sinds 1994 lid van het fotocollectief Magnum. Zijn werk richt zich op thema’s als macht, politiek en religie, met bekende projecten zoals “Homo Sovieticus” over de Sovjet-Unie en “God Inc.” over religie in de Verenigde Staten. Inspirerend!
Website: carldekeyzer.com
Insta: @carldekeyzer
Ook in deze aflevering: Sean Tucker, Sony 70-200mm GM II, Fujifilm 16-55mm II, Pierre T. Lambert, North Borders.
💛 Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Colorwood en opgenomen met fantastische Sony camera’s.
Colorwood, dé winkel voor professionele fotografen:
Website: colorwood.nl
Insta: @colorwoodphoto
Sony: sony.nl
Steun & promoot jouw favoriete podcast, bezoek onze shop voor shirts, polo’s, petten en mokken: 30minutensluitertijd.nl/shop/!
Bekijk of luister deze fotografiepodcast op Spotify:
Prime versus Zoom
We hebben en vergelijking gemaakt tussen prime en zoomlenzen. Deze is niet uitputtend en natuurlijk kan een prime met een fantastisch open diafragma als de Sony 50mm 1.2 ook flink in de papieren lopen, en logt het ook aan hoe je met je lens omgaat of ie überhaupt ooit gerepareerd moet worden, bijvoorbeeld, maar een globale vergelijking voor de aanschaf van jouw volgende lens ziet er zo uit:
Aspect | Prime Lens | Zoom Lens |
---|---|---|
Brandpuntsafstand | Vast (bijv. 35mm, 50mm). Dit betekent dat je niet kunt inzoomen of uitzoomen, wat je dwingt om fysiek te bewegen om je compositie te wijzigen. | Variabel (bijv. 24-70mm). Je kunt de compositie aanpassen zonder te bewegen, wat handig is bij snel veranderende situaties. |
Lichtsterkte | Hoog (bijv. f/1.4 of f/1.8). Dit grote diafragma laat meer licht binnen, ideaal voor donkere omstandigheden en het creëren van een mooie onscherpe achtergrond (bokeh). | Gemiddeld tot laag (bijv. f/2.8 of f/4). Minder geschikt voor weinig licht en minder uitgesproken bokeh. |
Gewicht | Lichter, omdat de lensconstructie eenvoudiger is en minder glaselementen bevat. | Zwaarder, omdat de lens meerdere glaselementen en bewegende onderdelen bevat om te kunnen zoomen. |
Beeldkwaliteit | Uitstekend. Minder glaselementen en een vast brandpunt zorgen vaak voor scherpere beelden met minder vervorming of chromatische aberratie. | Goed, maar door de complexe constructie soms minder scherp en meer kans op vervorming. |
Veelzijdigheid | Beperkt tot één brandpuntsafstand. Ideaal als je weet wat je wilt fotograferen. | Veelzijdig door meerdere brandpuntsafstanden in één lens, handig voor diverse situaties. |
Kosten | Goedkoper, omdat de constructie eenvoudiger is. | Duurder, vanwege de complexere bouw en veelzijdigheid. |
Creatieve beperking | Stimuleert creativiteit omdat je fysiek moet bewegen voor betere composities. | Minder beperking, waardoor je sneller een foto maakt zonder na te denken over de beste compositie. |
Portabiliteit | Gemakkelijk mee te nemen door het compacte en lichte ontwerp. | Minder compact en zwaarder, waardoor het minder geschikt is voor lange dagen. |
Bokeh | Beter door het grotere diafragma. Dit resulteert in een meer vloeiende en professionele achtergrondonscherpte. | Minder uitgesproken door het kleinere maximale diafragma. |
Snelheid | Sneller in gebruik, zowel qua autofocus als qua bediening, door de eenvoudige constructie. | Langzamer, omdat de lens meer glaselementen moet bewegen tijdens het scherpstellen. |
Gebruik in donkere omstandigheden | Geschikter vanwege de grote maximale diafragma-opening die meer licht toelaat. | Minder geschikt door kleinere diafragma’s die minder licht binnenlaten. |
Learning curve | Gemakkelijker te begrijpen en te gebruiken, omdat je niet hoeft na te denken over zoominstellingen. | Complexer, omdat je moet beslissen welk brandpunt het beste werkt in een specifieke situatie. |
Focus | Sneller en preciezer door de eenvoudige constructie en lichtere lensdelen. | Kan iets trager zijn door het verplaatsen van meerdere lensdelen. |
Lensconstructie | Simpele constructie met minder bewegende onderdelen, wat ook zorgt voor minder kans op defecten. | Complexe constructie met meer bewegende delen, wat kan leiden tot hogere onderhoudskosten. |
Populaire toepassingen | Portretten, straatfotografie, en situaties waarin beeldkwaliteit prioriteit heeft. | Reizen, evenementen, en situaties waarin flexibiliteit belangrijk is. |