Ga naar de inhoud

Op fototrip: Hoe bereid je je voor?

  • door

Bekijk deze aflevering van 30 Minuten Sluitertijd op YouTube:

Ah joh, je gooit gewoon je camera in een tas en een extra batterij en dan ga je de hort op. Niet bio moeilijk doen. Niet helemaal mee eens. Bij het voorbereiden van een fototrip komt nog best wat kijken. En dan bedoelen we niet alleen even checken of het wel of niet gaat regenen…

In deze aflevering hebben je fotografievrienden het over wat er voor hun komt kijken bij het voorbereiden van een fototrip, of dat nu een dag of een paar dagen is. Misschien kun je wel een week van huis weg, of mag je voor je werk. Wat neem je mee, en hoeveel? Kun je wel licht pakken of is dat afhankelijk van het doel van je reis?

Praat mee met Niels en Michiel op maandagochtend. Altijd weer een gespreksonderwerp voor straks bij het koffiezetapparaat. Fijne maandag!

📸 Zelf aan de slag met Straatfotografie?
🚨 Help Niels naar de 100K volgers op YouTube!

📣 Shoutout naar Bram Tackenberg

Bram Tackenberg, de Goudse fotograaf die onder meer huiskamerportretten maakte voor zijn project “De Woonkamers”. Deze fotograaf verdient het zeker om even in het zonnetje te worden gezet!

Website: bramtackenberg.nl
Insta: @bram_tackenberg

Ook in deze aflevering: De mug, Beeline, Zoom, Bart Ros, What’s in my bag?, 27mm Fujifilm pancake lens, Samuel Streetlife, Gezichten van Gouda.


💛 Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Colorwood en opgenomen met fantastische Sony camera’s.

Colorwood, dé winkel voor professionele fotografen:
Website: colorwood.nl
Insta: @colorwoodphoto
Sony: sony.nl


Steun & promoot jouw favoriete podcast, bezoek onze shop voor shirts, polo’s, petten en mokken: 30minutensluitertijd.nl/shop/!

Bekijk of luister deze fotografiepodcast op Spotify:

Working the WAT? Working the scene tijdens je fototrip.

Working the scene” is een fotografieterm die verwijst naar het proces waarbij een fotograaf verschillende benaderingen toepast om het beste shot van een bepaalde situatie of scène te krijgen. In plaats van snel een enkele foto te maken en verder te gaan, kiest de fotograaf ervoor om langer op één plek te blijven en actief te experimenteren met verschillende composities, hoeken, belichtingen en afstanden.

Hier zijn enkele kernaspecten van “working the scene”:

  1. Perspectieven verkennen: Een fotograaf beweegt zich rond het onderwerp of de scène om te kijken of een andere hoek of afstand een interessantere foto oplevert.
  2. Geduld uitoefenen: Soms betekent dit wachten op het juiste moment, zoals een passerende voetganger, een veranderend licht, of een specifieke actie binnen de scène.
  3. Experimenteren met compositie: Verschillende elementen in de scène worden opnieuw ingekaderd, bijvoorbeeld door objecten op de voorgrond, achtergrond of zijkant op te nemen of te verwijderen uit het frame.
  4. Meer dan één foto maken: In plaats van genoegen te nemen met de eerste opname, maakt de fotograaf meerdere beelden om verschillende variaties te verkennen en achteraf de beste te selecteren.
  5. Timing en observatie: De fotograaf observeert hoe de scène zich ontwikkelt en probeert het perfecte moment vast te leggen door geduldig de juiste interactie of beweging af te wachten.

Door in goed Frans “the scene te werken”, verhoogt de fotograaf de kans op een unieke en krachtige opname, in plaats van te vertrouwen op een toevallige of snelle eerste foto.

Overigens hebben we geprobeerd om te achterhalen wie deze term als eerste gebruikte, maar daar kwamen we niet helemaal uit. Feit is dat zowel Cartier Bresson als bijvoorbeeld Joel Meyerowitz er op hamerden.