Ga naar de inhoud

Watermerken, hebben ze nut of toch grote onzin? 

Bekijk deze aflevering van 30 Minuten Sluitertijd op YouTube:

Fotograaf Martin Knip vroeg ons eens een half uur te sparren over watermerken. Gebruik jij ze op jouw foto’s? Waarom? Enne, is dat nu echt iets van vroeger of kun je er nu ook nog iets mee? 

Natuurlijk hebben jouw fotografievrienden Niels en Michiel hier weer een ongezouten mening over die ze maar al te graag met je delen via hun goedbeluisterde fotografiepodcast 30 Minuten Sluitertijd. Let’s go!

Altijd met een lach en nooit een slecht humeur (bijna nooit). Schuif aan bij jouw fotografievrienden op de maandagochtend!

📣 Shoutout naar Callie Shell

Callie Shell is een gerenommeerde Amerikaanse fotograaf, bekend om haar werk in de fotojournalistiek. Ze heeft met name gewerkt voor het tijdschrift Time en de Obama-campagne, waarbij ze intieme en achter-de-schermen momenten vastlegde van Barack Obama en zijn familie tijdens zijn presidentscampagnes en zijn ambtsperiode, vastgelegd in het boek Hope, Never Fear.

Ook in deze aflevering: Het egeltje van Evert Thielen, Pixieset, Nora Kreeft @lobstertje, dominante leeftijd Facebook: 50-64.


💛 Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door Colorwood en opgenomen met fantastische Sony camera’s.

Colorwood, dé winkel voor professionele fotografen:
Website: https://www.colorwood.nl
Insta: https://www.instagram.com/colorwoodphoto
Sony: https://www.sony.nl

Bekijk of luister deze fotografiepodcast op Spotify:

Watermerken

Watermerken worden in de fotografie gebruikt om auteursrechtelijke bescherming te bieden en om te voorkomen dat foto’s zonder toestemming worden gekopieerd of gebruikt. Hier zijn enkele manieren waarop watermerken worden gebruikt:

  1. Bescherming van auteursrecht: Een watermerk geeft aan wie de eigenaar of maker van de foto is, waardoor het moeilijker wordt voor anderen om de foto te stelen of te gebruiken zonder toestemming.
  2. Promotie van de fotograaf: Watermerken kunnen ook dienen als een vorm van branding. Ze bevatten vaak de naam, het logo of de website van de fotograaf, wat kan helpen bij het vergroten van de naamsbekendheid wanneer de foto online wordt gedeeld.
  3. Voorkomen van ongeautoriseerd gebruik: Een duidelijk zichtbaar watermerk ontmoedigt mensen om de foto te gebruiken zonder de juiste toestemming of betaling, omdat het watermerk de foto minder aantrekkelijk maakt voor ongeautoriseerd gebruik.
  4. Bevestigen van authenticiteit: Watermerken kunnen helpen bij het verifiëren van de authenticiteit van een foto, vooral in een tijd waarin digitale beelden gemakkelijk kunnen worden gemanipuleerd.

Watermerken kunnen op verschillende manieren worden aangebracht, zoals tekst, logo’s of een combinatie van beide, en kunnen op een discrete of opvallende manier op de foto worden geplaatst, afhankelijk van het doel en de voorkeur van de fotograaf.

Lightroom en andere bewerkingsprogramma’s hebben eenvoudige manieren om een watermerk toe te voegen. Niels en Michiel zien in basis het nut niet, de bovengenoemde redenen zijn volgens de heren niet echt sluitend. Je moet gewoon uniek werk maken. En als daar dan een watermerk op wil zetten, hou het subtiel. Maar je moet het natuurlijk lekker zelf weten!